maandag 13 februari 2012

Kisantu, 13 februari 2012, 18u30

Onze tweede week is reeds begonnen, en gewoonlijk gaat deze nog sneller voorbij dan de eerste.  Dus dat belooft...

Deze voormiddag was alles gericht op de orthopedie.  Deze morgen heb ik eerst samen met Prof Dewever de patiënt verzorgd met zijn huidtransplantatie. De huidgreffen zagen er goed uit en lagen goed vast. En ook de donorplaats viel goed mee, al kleefde hier het verband wat meer in aangezien ze er droge compressen op gelegd hadden. Als alles mee zit zal zijn wonde binnen een tiental dagen genezen zijn, terwijl dit anders nog vlot een twee maanden zou kunnen duren.  De jongeman is 'monsieur Kris' ontzettend dankbaar. Hij beseft immers dat hij veel geluk gehad heeft dat ik zijn wonde gezien heb en voorgesteld heb aan de prof om te opereren. Helaas zijn de mesjes van de dermatoom om huidgreffen te nemen nu niet meer beschikbaar. Ik heb anders nog wel een viertal patiënten die een huidtransplantatie zouden kunnen gebruiken, maar zij hebben minder geluk.  De bedoeling van de prof en mij is wel om hier op termijn de nodige toestellen te laten voorzien voor huidtransplantaties, want dit zou voor veel patiënten een enorm verschil kunnen betekenen.

Ondertussen vragen ook de andere patiënten meer en meer naar 'monsieur Kris' om hun wonden te bekijken en indien nodig eens te verzorgen.  Dus heb ik vandaag de verpleegster die helemaal alleen stond voor een 30tal patiënten maar wat geholpen en ondertussen gecoacht. Tussen de verbanden door ben ik ook de andere twee verpleegkundigen van orthopedie nog wat gaan bijsturen, maar over het algemeen leren ze goed bij.  Er zijn al heel wat wonden die al veel properder zijn, al zijn er helaas ook nog steeds waar de etter uitstroomt... Chirurgie is hier noodzakelijk, maar dat blijft een moeilijk punt!

De verzorging verloopt deze voormiddag weer zeer vlot. En zoals gewoonlijk is het weer 13u voor ik het goed besef, dus keren we maar terug naar de zusters om te gaan eten. Ondertussen is het op spoedgevallen ook zeer hectisch geworden. Er zijn vier Chinezen binnengebracht die met een machete bewerkt zijn door enkele Congolezen na een onenigheid over winkelgoederen. De Chinezen wilden blijkbaar de goederen die niet goed waren niet terugnemen, wat ze nochtans beloofd hadden. En gezien het leven hier veel duurder geworden is doordat er een belasting van 16% is ingevoerd, was dat een druppel die de emmer deed overlopen bij enkele Congolezen.  Volgens de zusters worden zij ook gezien als aanhangers van Kabila... In ieder geval waren er enkelen goed toegetakeld en was het zelfs nodig dat er politie tussen beiden kwam.  Zo'n nieuws verspreidt zich hier zeer snel, want zelfs de Belgische ambasade informeert of het waar is dat er in Kisantu een opstand is. Maat dat is hier alles behalve. Voor ons maakt dit zeker geen verschil.  We zijn hier zeker nog heel veilig!

Na de middag heb ik samen met de prof gebrainstormd om het wonddossier nog te verbeteren. Het heeft immers geen zin om iets in te voeren als ze er de meerwaarde niet van inzien. En ik moet toegeven dat we tot een zeer goed document zijn gekomen wat hen moet helpen om de wonden beter te observeren, na te denken, maar ook hopelijk beter te verzorgen.  Al zullen we nog altijd moeten afwachten of ze dit natuurlijk op die manier gaan gebruiken. Ik stel het document in ieder geval morgen voor aan zuster Nicole en de artsen en vrijdag geef ik o.a. hierrond nog eens een les.  Je ziet, ik krijg er niet genoeg van...

Om 16u ben ik nog  met de rest naar een bijeenkomst van BTC geweest, de Belgische technische coöperatie die hier instaat voor een deel van de middelen, maar hiermee zullen stoppen in 2013. Dit betekent voor het ziekenhuis een heel verschil, en natuurlijk brengt dit ook heel wat vragen met zich mee. Ondertussen is het al 18u door, dus nog een half uurtje tijd voor te bloggen...



Nu heb ik net gedaan met eten en afwassen. Een afwas met 4 mannen waarvan twee proffen.  Het blijft iedere keer een belevenis. Het was in ieder geval een goede start van de nieuwe week. Klaar voor een nieuwe dag!  Maar eerst nog wat genieten van de rust en de koelte, al is dit nog 23°.

Tot morgen,

Kris

PS: Moesten er soms fouten in mijn blog staan, wees gerust. Ik heb een schooljuf in Leuven die dagelijks corrigeert. Dus lang duurt dat meestal niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten