zondag 5 februari 2012

Kinshasa, 5 februari 2012, 0u20

Met ca 75 kg bagage kom ik vanmorgen om half negen op Zaventem toe. Inchecken verloopt vrij vlot zodat we uiteindelijk om 10u30 het vliegtuig op kunnen.  Maar gezien de temperaturen in Belgenland tot -15°C gaan, dienen alle vliegtuigen voor vertrek eerst ontijzeld te worden.  Aangezien ze natuurlijk niet hierop voorzien zijn bij ons,  zorgt dit ervoor dat we reeds met een vertraging van meer dan 2u mogen vertrekken.  Gelukkig heb ik nog wat sandwichkes om mijn eerste honger te stillen. Uiteindelijk stijgen we pas om 13u20 op voor een vlucht met geweldig veel turbulenties… Terwijl ik nog volop mijn eten aan het verteren ben, heb ik bij momenten het gevoel dat ik in een pretparkattractie zit. Het duurt dan ook niet lang vooraleer ik het zweet voel uitbreken en mijn eten voel 'opstijgen'… Langleve de k..szakjes!  Nadien gaat het gelukkig wat beter.
Uiteindelijk maken we om 19u30 een tussenlanding in Douala in Kameroen. Een uurtje later kan de laatste rechte lijn ingezet worden richting Kinshasa waar we uiteindelijk om 22u25 landen bij een temperatuur van, jawel 34°C!  Om van een temperatuurverschil te spreken... Passage aan douane en verzamelen van bagage gaat vrij vlot zodat we na een ritje van een twintig minuten aankomen bij de paters Capucijnen.  En ook al weet ik ondertussen wat ik mag verwachten, het blijft toch weer wennen aan de rit: het ongelofelijke verkeer, wrakken die plots voor je opduiken op het midden van de weg, wegen waar bij ons alleen een boer op komt met zijn tractor…
Uiteindelijk eten we nog even iets rond 23u30 om na een lange en vermoeiende dag het bed in te duiken.
Congolese groeten,
Kris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten