donderdag 9 februari 2012

Kisantu, 9 februari 2012, 21u30


Net gedaan met werken... Ik probeer nog even een beetje energie te vinden om mijn blog te schrijven, want anders komt het er niet van.

Deze morgen ben ik mee met de prof les gaan geven voor de artsen van het ziekenhuis. Gelukkig moest ik vandaag nog niet te veel zelf brengen, en was het vooral logistieke ondersteuning voorzien.  Maar terwijl ik daar zat, kwam ik tot nieuwe ideeën en begon het tegelijkertijd een beetje te nijpen, nl. mijn presentatie die ik nog dringend moet maken. Morgenvroeg moet ik immers voor de verpleegkundigen les geven, en zaterdag aan de faculteit voor de artsen.  Veel uitstel is niet meer mogelijk.

Dus heb ik het vandaag maar gehouden op vooral observaties.  Ik ben eens op alle eenheden langsgeweest om te kijken hoe ze de wondzorg deden, en ik moet toegeven dat het wel meeviel. Ondertussen heb ik dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat foto's te maken van goede punten en werkpunten om in mijn presentatie te steken. Terwijl ik op pediatrie was, liet de zuster me ook even het klasje zien. Geweldig.
De kinderen waren zeer enthousiast Frans aan het leren over 'Ma famille'. En het ging zeer vlot. Nadien moesten ze het werkwoord être vervoegen. Je ziet Tomas, ook hier moeten ze dat leren. Het was in ieder geval even een leuke verademing om de kinderen op deze manier bezig te zien.  Indien ik ze anders zie voor de verbanden, is het net iets minder leuk. Nadien ben ik toch nog maar even langsgeweest op chirurgie om de verbanden op te volgen bij de drie patiënten die ik daar opvolg. En ja, er was honingzalf en de verpleegkundige deed zeer goed zijn werk. Blijkbaar hebben mijn bemerkingen dan toch zijn effect gehad. Vervolgens was het alweer middag. Het is precies of de dagen vliegen hier voorbij.



Na de middag heb ik mij afgezonderd op het terras boven bij de zusters om te werken aan mijn presentatie. Hier is er een beetje wind en is de temperatuur draaglijk. En zo had Jean-Marie ook wat gezelschap, aangezien hij vandaag serieus ziek is geweest (koorts, diarree, bleek, ...). De typisch afrikaanse symptomen.
Om twee uur ben ik achter mijn PC gekropen en om 21u30 heb ik mijn boeltje eindelijk afgesloten. Een presentatie maken is niet zo erg, maar in het Frans een volledige presentatie in mekaar steken is andere koek. En toen de prof even mijn presentatie kwam inkijken, bleek dat mijn Frans toch nog wel wat bijsturing nodig heeft. Ik had ook niet anders verwacht.   Het zal morgen Frans zijn met veel haar op, maar dat zullen ze er moeten bijnemen. Al moet ik toegeven dat het toch al wat vlotter gaat.

Voila, een dag zonder veel speciale dingen. Dat mag ook wel eens. En nu maar mijn bed inkruipen, want om 6u zijn er terug de vogels en de zustergezangen...

Slaapwel

Kris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten